سارا خادم‌الشریعه پس از دریافت هشدار درباره ورود به ایران، به اسپانیا رفت

به‌گفته یک فرد مطلع، سارا خادم، شطرنج‌باز ایرانی، به‌علت آنکه در مسابقات جهانی قزاقستان بدون حجاب ظاهرشده بود، تماس‌های تلفنی تهدیدآمیزی دریافت کرده است

پیش از این برخی منابع نوشتند بسیار احتمال دارد این شطرنج‌باز ایرانی به کشورش باز نگردد و راهی اسپانیا شود -- Reuters

خبرگزاری رویترز با انتشار خبری در روز سه‌شنبه، ۳ ژانویه ۲۰۲۳، از قول منبعی مطلع نوشت سارا خادم، بازیکن تیم ملی شطرنج ایران که در مسابقات جهانی هفته گذشته در قزاقستان بدون حجاب اجباری بازی کرد، از سوی نهادهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی تهدید شده‌ است.

به همین علت منبعی که اطلاعاتش را به‌صورت ناشناس در اختیار رویترز گذاشته‌ بود، به این خبرگزاری گفت خادم پس از دریافت تهدیدهایی که او را از بازگشت به ایران منع می‌کرد، راهی اسپانیا شد و روز سه‌شنبه به این کشور رسید.

به‌گفته این منبع مطلع، که به‌نقل از رویترز از افراد نزدیک به سارا خادم نیز هست، در جریان مسابقات جهانی شطرنج در شهر آلماتیِ قزاقستان افرادی از طریق تلفن با خادم تماس گرفتند و به او هشدار دادند تا پس از پایان مسابقات به ایران بازنگردد. رویترز می‌نویسد این تهدیدها در حالی رخ داده است که افرادی دیگر نیز به سارا خاتم توصیه کرده بودند تهدیدهای صورت گرفته را جدی نگیرد و آنها قول می‌دهند در صورت بازگشت او به ایران مشکلات این شطرنج‌باز جوان را حل‌وفصل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز در خبر روز سه‌شنبه خود در عین‌حال نوشت منبع این خبرگزاری تاکید کرده است خانواده خادم نیز تماس‌هایی تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند که در نهایت منجر به این شد تا سارا خادم خودش را از قزاقستان به اسپانیا برساند.

به‌گزارش رویترز، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هیچ پاسخی به پرسش‌های این خبرگزاری در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی منبع خبری مذکور نداد.

پیش از این، و پس از آنکه سارا خادم تصمیم گرفت تا بدون رعایت حجاب اجباری در مسابقات جهانی شطرنج قزاقستان شرکت کند، برخی منابع، از جمله روزنامه فیگارو، نوشتند بسیار احتمال دارد این شطرنج‌باز ایرانی به کشورش باز نگردد و راهی اسپانیا شود؛ گمانه‌زنی‌هایی که صحت آنها در روز سه‌شنبه تایید شد.

همزمان با آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» شمار قابل توجهی از ورزشکاران عضو تیم‌های ملی ایران به نشان همدلی و همراهی با مردم معترض یا بدون حجاب در مسابقات شرکت کردند یا با انجام دادن برخی حرکات اعتراضی همراهی‌ خود با این جنبش سیاسی – مدنی را اعلام کردند.

پیش از سارام خادم، الناز رکابی، سنگ‌نورد ایرانی، بدون رعایت حجاب اجباری در یکی از مسابقات بین‌المللی شرکت کرد که توانست توجه رسانه‌های جهانی را نیز به خود جلب کند.